Det udvidede introduktionsforløb
I 2022 igangsatte Specialområde Hjerneskade et nyt 16 ugers introduktionsforløb, som skulle klæde de nyansatte bedst muligt på til vores vigtige opgave.
I marts 2022 igangsatte Specialområde Hjerneskade for første gang et nyt 16 ugers introduktionsforløb, som skulle klæde de nyansatte bedst muligt på til vores vigtige opgave med at skabe meningsfulde liv for borgere med erhvervet hjerneskade.
Introduktionsforløbet var en stor succes, hvorfor vi den 3. oktober 2022 igangsætter endnu et 16 ugers introduktionsforløb i Specialområde Hjerneskade.
Formål
Formålet med det udvidede introduktionsforløb er at sikre, at de nye medarbejdere føler sig klædt på og får den bedst mulige start i deres afdeling og i Specialområde Hjerneskade.
Dette gøres ved at sikre et godt og velfungerende introduktionsforløb, hvor de nyansatte fra start bl.a. oplever, at der er tid til at være ny, tid til at lære målgruppen at kende samt ikke mindst tid til at erhverve sig de fornødne kompetencer, som skal til for at varetage egne arbejdsopgaver.
16 ugers introduktionsforløb med følvagter, sparring og faglige kurser
Det udvidede introduktionsforløb henvender sig til både nyuddannede samt erfarne med ønske om at prøve kræfter med et nyt område.
I indtroduktionsforløbet får de nyansatte en grundig introduktion til målgruppen, arbejdsopgaverne, de faglige tilgange og metoder samt til Specialområde Hjerneskade, inden de møder på deres første vagt. Det sker gennem undervisning, følvagter, sparring og vejledning med lokale mentorer samt 1:1 samtaler med deres afdelingsleder
Hvad siger medarbejderne om det udvidede introduktionsforløb?
I foråret 2022 gennemførte 12 medarbejdere det udvidede introduktionsforløb for første gang. Evalueringen af forløbet var meget positiv.
Medarbejderne fremhævede bl.a., at de i det udvidede introduktionsforløb oplevede en stor grad af struktur, sammenhæng og ledelsesbevågenhed samt oplevede at være en del af et socialt fællesskab.
Ifølge medarbejderne var det bedste i forløbet:
- At være ny med andre nye i et introduktionsforløb
- Introduktionsforløbets vekslen mellem faglig undervisning og det at være i afdelingen
- Introduktionsforløbets mængde af introvagter, da det gav tid til megen læring
- Mentorordningen på deres respektive afdeling.